mandag 24. september 2012

Høstens himmelske eplekake

Nå når de nydelige norske eplene er tilgjengelig i butikken, eller kanskje du er så heldig å ha et epletre bugnende av innbydende epler i hagen, er det vanskelig å unngå at tankene flyver bort til en varm nystekt kanelduftende eplekake. Gjerne med en klatt krem eller vaniljeis ved siden av. I dag har jeg tenkt å dele en oppskrift på en klassisk 'norsk' eplekake med en liten vri: rømme for å få den ekstra saftig og litt syrlig og vaniljekrem på toppen for litt ekstra luksus.


Fordi jeg i helga har hatt besøk av svigermor og at jeg i samarbeid med Trine hos Sweets2Share arrangerer kurs i marsipanroselaging ble det behov for å lage 2 kaker. Ettersom eplekake er en klassisk vinner som alle liker bestemte jeg meg for anledningen for å la min trofaste hjelper, Den Rosa Kitchenaiden, få hvilke mens min store sterke Kitchenaid fikk jobben med å lage en monsterporsjon med eplekake. Kitchenaiden er veldig fin og praktisk men til de store og/eller tunge jobbene er min Major Kenwood uunværlig.

Oppskriften nedenfor gir en oppskrift til en springform på ca 20 cm. Doble porsjonen hvis du vil ha en langpanne eller gjør som meg, triple porsjonen for en langpanne pluss en springform. Denne kaken egner seg like godt til begge deler og kan gjerne fryses hvis du ikke spiser opp alt med en gang Lager du en stor deilig langpannekake og deler den i 4 før du fryser den ned har du flere deilige kvadratiske eplekaker du kan tine opp i en fei og imponere dine gjester med hvis du får et overraskelsesbesøk:) Det ser mer innbydende ut å servere en kvart langpanne enn en halvspist rund kake...

3 egg
2 , 5  dl sukker
100 g smør
1 , 5 dl melk
4, 5 dl hvetemel
2 ,  5 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1/2 boks rømme
5 store epler eller 7 små (jeg liker MYE eple i mine eplekaker, du kan ta færre epler hvis du ønsker)
kanel og sukker
1 pk ferdig vaniljekrem (eller lag selv hvis du gidder, vaniljekrem er en av få ting jeg ikke lager fra bunnen av)


Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Smelt smør i en kjele og tilsett melken. Varm opp til ca fingertemperatur. Tilsett halvparten av melkeblandingen i eggedosisen og bland forsiktig inn. Sikt i det tørre og bland dette forsiktig inn. Rør sammen rømmen til den blir litt løsere og bland inn sammen med resten av melken.
Skrell eplene og del i terningstore biter. Bland inn i røren og hell røren over i smurt form. Smør over vaniljekrem.
Legg over noen eplebåter for dekorasjon før du strør over godt med kanel og perlesukker.

 
Stekes på nederste rille i ovnen på stekebrett i ca 40 min på 180 grader for langpanne, 175 grader i 50 min for kake i rund form. Det skal nevnes at min kake i rund form er veldig høy (eeeeeeeelsker høye kaker) og derfor må stekes såpass lenge, hvis du bruker en større form og dermed en lavere kake går steketiden noe ned. Følg med og test med en strikkepinne i midten av kaken for å se om den er ferdig.

Server lunken med en god klatt krem eller deilig vaniljeis. Mmmmmmm, snadder!

 

 

1 kommentar: