søndag 30. september 2012

Brannmann Sam kake, steg for steg

Fordi solen skinner og det er en slik nydelig høstdag i Trondheim i dag skal jeg gi dere søte lesere en god beskrivelse på hvordan du kan lage en enkel brannmann Sam kake. Alternativt kan man også kalle dette en brannbilkake hvis du ikke ønsker å modellere brannmann Sam. Denne kaken er ikke så vanskelig å lage men beregn godt med tid. Det tar lengre tid enn man skulle tro å skjære ut og feste på dekoren:)

Du starter med å lage en langpannekake av ønsket slag. Jeg benyttet som vanlig Annas sjokoladekake. Del opp kaken slik jeg har gjort på bildet.

Del hver del i to på langs og fyll den med sjokoladekrem. Legg de to største delene oppå hverandre med et godt lag sjokoladekrem i mellom. Legg deretter en av de to minste delene oppå slik:

Deretter smurte jeg opp et godt lag med sjokoladekrem over hele kaken slik at den ble jevn og fin uten bulker. Gjem igjen litt glasur til senere. Når dette er gjort lar du kaken stå og sette seg et par timer eller over natten i kjøleskapet.

Nå når kaken er fin og stabil smører du over et tynt lag til med sjokoladekrem for å få kaken ekstra glatt og fin samt å gi trekket noe å feste seg i. Kjevle ut et ca 2 mm tykt lag med ønsket rød masse. Jeg brukte her ferdigkjøpt sukkerpasta som jeg farget rød med Wilton pastafarge. Kjevle trekket såpass stort at det går litt utenfor bilen på alle kanter når du legger det på. Løft opp trekket og legg det løst oppå kaken.

Nå gjelder det å være nøye og forsiktig. Start med toppen av bilen og legg trekket inntil kaken. Har du en smoother bruker du denne. Smootheren er et veldig fint og enkelt verktøy for å få glatte og jevne kaker og for å få vekk eventuelle luftlommer. Så tar du hvert hjørne av toppen av kaken og legger trekket ditt godt inntil her. Fortsett med sidene. Trekk forsiktig med den ene hånden mens du med den andre klemmer trekket inntil kaken mens du sakte jobber deg nedover kaken. Fortsett slik over hele kaken. Klem trekket inntil kaken 2 cm av gangen rundt hele kaken før du så beveger deg 2 cm videre ned rundt hele kaken. Når trekket er godt festet overalt kutter du vekk overflødig trekk nederst med en skarp kniv. Benytt smootheren din godt over hele kaken hvis du har noen bulker og ujevnheter. 

Sånn, nå kan vi begynne å dekorere. Farg litt lys blå marsipan (eller ønsket annen masse) og skjær til vinduer. Fest disse på med litt ren blank sprit eller spiselig lim hvis du har dette. Farg så litt grå marsipan og skjær ut deler slik som på bildet nedenfor og fest på disse. Det er veldig praktisk med en slik kant nederst på kaken for den skjuler eventuelle ujevnhter nederst på kaken din. Litt hvit marsipan brukte jeg til å lage lykter og støtdemper foran. Nå ser vi at det begynner å ligne på en brannbil.

Nå er du neste ferdig. Skjær ut de siste detaljer i gul marsipan og fest på disse. Har du bokstavutstikkere kan du gjerne stikke ut navn og alder på den som skal motta kaken.  Slik ble det ferdige resultatet:
 
Hvis du ser godt etter ser du et ekstra lag rød sukkerpasta øverst foran på bilen. Det er fordi sukkerpastaen revnet litt da jeg la den på og jeg la derfor på en ekstra rød remse for å skjule feilen. Du ser sprekkene i bildene over. Det er et triks vi kakebaker benytter jevnlig. Hvis du får en bulk eller sprekk i trekket ditt så skjuler du det enkelt og greit med en blomst, sommerfugl eller som i dette tilfellet en ekstre remse sukkerpasta.
Beskrivelse på hvordan jeg lagde Brannmann Sam får vente til en annen anledning. Modellering av mennesker og dyr er jeg ikke særlig glad i og unngår dette i størst mulig grad;)


 
 

1 kommentar:

  1. Oi! Så supert at du legger ut både oppskrift og fremgangsmåte med bilder!!! Tusen takk :) Da må jeg jo klare å lage det selv til en som snart fyller tre år her :)

    SvarSlett