tirsdag 11. september 2012

Trines gule bomber

Her er en oppskrift på noen nydelige marengskjeks fylt med gul krem. Ikke helt ulike en mini-suksessterte. Disse smakfulle kjeksene er veldig enkle og raske å lage og holder seg godt i fryseren. Perfekte å ha liggende på lager i tilfelle overraskelsesbesøk. Jeg valgte å lage disse som en ekstra overraskelse til bursdagen til min far. Dette er godbiter som menn ikke kan motstå!
.
Denne oppskriften har jeg funnet på Trines fine blogg, sweets2share.com. 

17 – 20 doble kaker (34-40 single kaker).

    6 eggehvitter- romtemperert
    300 gr sukker
    450 gr malte mandler

Fyll:

    6 eggeplommer
    2.5 dl fløte
    150 gr sukker
    3 ts maizena mel
    2 -4 ts vanilje sukker / vanilje ekstrakt
    200 gr smør

    200 gr smeltet sjokolade til trekk

Start med å lage den gule kremen. Det gjør du ved å blande eggeplommer, fløte og sukker og la dette koke opp i en kjele under kontinuerlig omrøring. La det koke 2-3 minutter på svak varme mens du rører. Trekk kjelen av platen og bland inn maizena, vanilje og smør og bland dette til alt smøret er smeltet. Sett til avkjøling og rør i kremen innimellom mens den avkjøles.

Lag marengs av eggehviter og sukker. Det gjør du ved å piske eggehvitene på høy hastighet i kjøkkenmaskinen din til disse blir stive. Da tilsetter du sukkeret gradvis mens maskinen går på halv hastighet. Rør litt til. Massen skal være helt stiv og holde formen når den er ferdig. Bland inn mandlene.

Så kan du enten bruke en skje og lage små 'klatter' av marengsen på bakepapir eller aller helst benytte en sprøytepose med en stor stjernetip og sprøyte ut kakene. Jeg synes mine ble for store og tykke så du kan med fordel lage litt flere mindre og flatere kaker enn jeg gjorde. Hvis du får 25 stk pr stekebrett mener jeg det er passe. Jeg valgte å lage 'G'er på noen av mine kaker til ære for min far som hadde bursdag den dagen jeg lagde disse:)

Stekes på brett midt i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter til kakene begynner å bli litt gyldne i kantene. Når kakene er litt avkjølt tar du de over på en rist og lar de bli helt kalde før du begynner å fylle de.

Min erfaring er at kremen blir veldig hard etter å ha stått et par timer i kjøleskapet. Det er lettere å fylle kakene hvis du bare lar kremen stå en times tid i kjøleskapet. Fyll kremen over i en sprøytepose hvis du har dette (hvis ikke kan du bruke en skje og legge en klatt krem på kakene) og sprøyt på kakebunnene i et fint mønster på halvparten av kakene. Legg så på en annen kake oppå kremen og press forsiktig ned. Legg kakene i fryseboksen i en times tid.

 Jeg sprøytet rosemønster på mine kjeks.

Til slutt kan du dyppe kakene i sjokolade om du ønsker det. Da smelter du sjokolade og evt litt matfett/olje i et vannbad eller i microbølgeovnen og dypper kakene i disse.

Jeg valgte å lage noen av kakene uten 'topp' for å få de mindre mektige. Dette er smak og behag:)




3 kommentarer:

  1. Flott innlegg om de supergode kakene :)
    klem fra Trine

    SvarSlett
  2. Hei,

    Lagde kakene igår og har endel eggekrem igjen. Kan jeg bruke det som fyll i skoleboller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      du kan dessverre ikke bruke dette som fyll i skoleboller. Jeg tror det vil renne utover når skolebollene stekes. Alternativt kan du jo steke boller og fylle de med den gule kremen når de er ferdigstekte:)

      Lykke til!

      Marit

      Slett