torsdag 13. september 2012

Snickerskake

God morgen kjære lesere. I dag er det en kjempefin klar og kjølig høstmorgen i Trondheim og en blid og uthvilt liten gutt som skinner om kapp med sola gir en herlig start på dagen. I helgen skal jeg kose meg og lage en bursdagskake til min skjønne nevø. Bilinteressert som han er har jeg lyst til å lage en Lynet McQueen-kake til han. Det er så koselig å få bake til familien:)
I dag skal jeg dele en alle tiders oppskrift på en Snickerskake med dere. Denne kaken er en konfektkake som er perfekt til søndagskaffen :) Jeg er egentlig ingen fan av verken Snickers eller peanøtter men denne kaken synes jeg er skikkelig snadder.


Peanøttbunn:
2 eggehviter
30 g sukker
80 g salte peanøtter
50 g melis

Forvarm stekeovnen til 170 grader. Pisk eggehviter og sukker til marengs. Grovhakk peanøttene i en food processor sammen med melis. Vend nøtteblandingen forsiktig inn i marengsen med en slikkepott. Ha røren i den smurte kakeringen. Stek bunnen midt i ovnen til den er gyllen. Det tar ca. 25 minutter. Avkjøl. Behold kakeringen på kaken.

Karamellganache:
70 g sukker
1 ¼ fløte
150 g hvit sjokolade
20 g smør
Smelt sukkeret til karamell. Ta kjelen av platen og ha i fløte. Småkok under lokk til all karamellen er løst opp. Finhakk sjokoladen, og ha den i den varme fløten. Rør til den smelter. Rør inn smøret til slutt. Strø et godt lag med grovhakkede peanøtter over kakebunnen og hell karamellblandingen over.

Sjokolademousse
150 g mørk sjokolade (60 % kakaoinnhold)
75 g usaltet smør
½ dl espresso eller sterk kaffe
1 gelatinplate
2 eggeplommer
2 eggehviter
50 g sukker
Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad sammen med smøret. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i minimum 5 minutter. Lag espresso eller sterk kaffe.
Kryst vannet ut av den oppbløtte gelatinen, og la den smelte i den varme kaffen. Rør eggeplommene i sjokoladeblandingen. Rør så inn den varme kaffen. Pisk blandingen godt sammen med en håndvisp slik at den blir blank og glatt. Pisk eggehvite og sukker til marengs. Vend 1/3 av marengsen i sjokolademassen med en slikkepott. Vend så inn resten av marengsen med slikkepotten.
Hell moussen oppå karamellganachen, og sett kaken kjølig til den stivner.

Hvis du ønsker å ta den helt ut som jeg som oftest gjør koker du opp 1,5 dl kremfløte, tar kjelen av platen og rører inn 150 g mørk sjokolade (helst 70% kakao). Ganachen helles over kaken som et siste lag. Avkjøl til sjokoladen stivner. 

Ta ut av ringen før servering. Pynt om ønskelig med noen peanøtter og litt sjokoladedekor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar