lørdag 22. september 2012

Syndige lakrismakroner

Nå surfer jeg på en lakrisbølge. Etter at min gode venninne Trine, med matbloggen Kjøkkenet, introduserte meg for tanken på lakris i mat begynte hjernen min å gå på høygir for å komme på gode bakeoppskrifter med lakris. Cupcakes, is, brownies, trøffler, terter... jeg kunne nevnt i fleng. Jeg har nå bestilt inn diverse typer lakris, både flytende og i pulverform, som jeg skal bruke i oppskriftene jeg har kommet frem til at jeg vil prøve ut.

I dag er det syndige lakrismakroner som står på menyen. Synden består i fyllet som inneholder lakrislikøren Sambuca i tillegg til Hockeypulver(!). Det var skikkelig godt med makroner med litt smak i da jeg synes de fleste makroner er veldig smakløse og alt for søte :)

Makroner er så lekkert og delikat. De kan være vanskelige å få til men følger du denne oppskriften til punkt og prikke skal du se at du også klarer å lage nydelige makroner.
 
Jeg benyttet lakrisrotpulver i denne oppskriften. Jeg tror man kan få kjøpt det på de fleste helsekostbutikker. Hvis ikke kan du gjøre som meg, kjøpe for en billig penge på ebay. Jeg betalte 60 kroner for en stor pose, inkludert frakt. Søk etter licorice root powder og du vil få mange treff:)
 
110 g mandler, evt 105g ferdigmalt mandelmel (IKKE den fettreduserte varianten)
170 g melis
90 g eggehvite romtemperert
2 ss sukker
4 ss lakrisrotpulver
Svart matfarge
 
Hvis du har mulighet lar du eggene dine ligge i romtemperatur et par dager før du lager makronene. Det øker sjansen for å lykkes.
La mandlene dine ligge i kokende vann et par minutter før du trekker av de skallet. La de tørke på et tørkepapir i en times tid før du maler de 2-3 ganger i en mandelkvern. Får du tak i ferdigmalt mandelmel kan du gjerne bruke dette.
 
 
Bland mandler og melis i en bolle.
Visp eggehvitene i en ren og tørr bolle på medium hastighet. Når de begynner å bli stive heller du gradvis i sukkeret og rører videre til du får en fast og fin hvit masse som holder formen.
 
Visp forsiktig inn mandelmassen. Tilsett så lakrisrotpulver og et par dråper svart matfarge. Dess mer du nå rører dess løsere blir massen. Rør til den er litt løs men ikke rør så mye at den begynner å renne.
 
 
Tegn inn rundinger på et bakepapir, ca 3 cm store. Jeg benyttet et eggeglass som mal. Du kan tegne ganske tett. Snu papiret slik at tegningen blir på baksiden og legg over på et stekebrett. Hell makronblandingen over i en sprøytepose og fyll inn i rundingene dine. Du behøver ikke å bruke noen tip på sprøyteposen din. Hold enden av sprøyteposen ned på brettet midt på en runding og press ut massen til den fyller hele rundingen. Du ønsker ikke å ha makronene dine for høye:)
 
 

 
Når du har fylt ut alle rundinger slår du brettet hardt i benkeplaten din for å få ut alle luftbobler. La brettet stå ca 45 minutter på benken før du steker de på 130 grader i ca 20 minutter nest nederst i ovnen din. Sett et tomt stekebrett på nederste rille i ovnen mens du steker.
La makronene avkjøle seg helt på brettet ditt før du løsner de forsiktig fra bakepapiret.
Her er alle deilige makronene klare til å stekes.
 


 
Fyllet lager du slik:
100g smør, romtemperert
2,5 dl melis
1 ts vaniljeekstrakt, evt 3 ts vaniljepulver
1 eggeplomme
1 boks hockeypulver
 5 ts Sambuca
Bland Sambuca og hockeypulver i et lite glass og la pulveret løse seg litt opp.
Visp smør, melis og vanilje sammen i en mikser til dette blir lyst og luftig. Tilsett eggeplomme og lakrisblandingen og visp til dette har blandet seg godt. Bruk en slikkepott og ta fyllet over i en sprøytepose uten tipp og sprøyt ut på halvparten av makronene dine på samme måte som du sprøytet ut makronene på bakepapiret.
 
Stopp å sprøyte når det er igjen ca 0,5 cm til kanten av makronene. Når du nå setter på den andre halvdelen av makronen og presser litt sammen vil fyllet flyte ut til kanten av makronene dine.
 
 
NYT!
 
 
 



1 kommentar:

  1. Hei Marit og takk for sist =)
    Flotte makroner, selv er jeg ikke noe glad i lakris, men det er typen :p hehe..

    La deg til på min blogg jeg, så gjør gjerne det samme =)

    www.kakebloggen.blogspot.com

    Lill-Therese

    SvarSlett