søndag 16. september 2012

Lynet McQuuen, do it yourself :)

Når min skjønne nevø feirer 4årsdag må jeg selvfølgelig sørge for at han får den kaken han ønsker seg. I år var det Lynet McQueen. Denne kaken er slett ikke vanskelig eller tidrevende når du har det rette utstyret. Derfor har jeg laget en beskrivelse på hvordan du selv kan lage denne kaken:)
Ja her kommer altså en beskrivese på hvordan du selv kan lage en Lynet McQueen kake selv, steg for steg.
Start med en kake av fritt valg. Jeg har laget en høy 8 inch sjokoladekake fylt med 6 lag sjokoladekrem. Kaken fikk stå i kjøleskapet et par timer for å stabilisere seg før jeg startet med dekoreringen. For å få en pen kake er det kjempeviktig å være nøye når du fyller og smører opp kaken din. Hvis den er skjev og bulkete nå blir den mest sannsynlig det også etter at du har hatt på trekket.
Kjevle ut svart marsipan eller sukkerpasta og trekk kaken. Det kommer et eget innlegg på hvordan du trekker en kake. Denne gangen benyttet jeg ferdigfarget svart fondant av merket Satin Ice. Den er veldig god å jobbe med. Hvis du ikke finner ferdig svart fondant eller marsipan kan du farge selv ved å benytte svart pastafarge. 

Print ut et bilde av Lynet McQueen. Det finnes mange fine bilder på internett. Jeg søkte på "Lightning McQueen round image" på Google og fant dette. Dersom du ikke har en kakeprinter så kan du bestille et spiselig bilde fra meg, bare send meg en mail. NB, du må ha en egen printer som du kun har benyttet med spiselig blekk i tillegg til å benytte egne sukkerark. Bruk aldri vanlig printerblekk. Etter å ha printet ut sukkerbildet skar jeg ut bildet ca 5 mm utenfor kanten.

Bildet festes midt oppå kaken ved å pensle på litt blank sprit.
Deretter skar jeg ut en rekke hvite kvadrater og limte på disse i rutemønster på siden av kaken slik som dette.
 
Deretter benyttet jeg litt rød fondant til å lage en kant for å skjule overgangen mellom bildet og kaken. Her kan du selv trille en pølse, flette en kant eller gjøre noe annet i overgangen. Jeg har en silikonform som er veldig enkel og grei til dette formålet.


Jeg synes det er koselig å ha med navnet på bursdagsbarnet på kaken. Jeg brukte en bokstavutstikker til dette, i samme rødfage som taukanten rundt bildet. 

Ja verre var det altså ikke. Jeg kan verifisere at bursdagsbarnet ble strålende fornøyd med kaken, både utseendemessig og smaksmessig. Det er den beste belønningen for en kakebaker å se:)

 


1 kommentar:

  1. Hei. Flott kake! Hvor mye fondant gikk det med til denne kaken?

    SvarSlett