søndag 9. september 2012

Barnehagens beste

I likhet med Annas sjokoladekake har jeg en lys favorittkake jeg benytter som basis når jeg har behov for en stabil kake til f.eks. stablekaker og 3D-kaker. Dette er en saftig og holdbar kake som jeg ofte benytter. 

Denne kaken fungerer godt som både langpannekake og som kake laget i springform.
1 liter kefir
8 dl sukker
3 ts natron
3 ts kanel
150 g smør
12 dl hvetemel

Ha kefir i en stor rørebolle og tilsett sukker, natron og kanel. Smelt smøret og bland i og bland til slutt i hvetemelet. Rør til en klumpfri deig .Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 35 min til den er gylden og gjennomstekt.Steker du i springform kan du lage en mindre oppskrift, f.eks halver oppskriften til en form på 22 cm. Stekes da på samme temperatur nederst i ovnen i litt over en time.

Denne oppskriften har jeg funnet på Det søte liv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar