torsdag 27. september 2012

De vakreste marsipanroser

I helgen har jeg vært så heldig å få besøk av Trine hos Sweets2share for å lære å lage de vakreste marsipanroser. Trine kom oppover på fredag og ga meg et privatkurs i forkant av de 2 kursene som ble holdt på lørdag og søndag og jeg var da hennes assistent. Jeg har laget dusinvis av marsipanroser tidligere og forsåvidt vært fornøyd med disse selv om de ikke har vært helt på toppnivå. Når man vet hvordan man lager perfekte marsipanroser og i tillegg vet hvordan man kan trekke en kake pent med marsipan eller fondant, ja da kan man lage nyyyydelige kaker. De to tingene danner basisen og derfra er det bare å fylle på med ny kunnskap for å utvide kakehorisonten;)



Etter nå å ha laget 5 roser på 3 dager sitter virkelig denne teknikken inne i fingrene mine. Det var veldig morsomt å få lov til å være med og assistere Trine på kurset. Totalt hadde vi 18 damer på kurs  for å lære å lage marsipanroser i Trondheim i helgen.

Det som er fascinerende er at det ikke er noe hokus pokus å lage slike roser. Det er vanskelig å forklare teknikken men når man har fått den vist og prøvde seg på et par roser så vil de aller aller fleste få til å lage slike. Her er alle de 5 rosene jeg lagde. Fargegjengivelsen er ikke helt reel, det det litt større variasjon i fargene i virkeligheten.


 Jeg lagde en helt hvit rose til å begynne med. Denne farget jeg såvidt med litt rosa pulverfarge ytterst på bladene.

 
 
 Denne liker jeg veldig godt. Jeg brukte litt gullfarge i marsipanen da jeg lagde denne. Mørkest farge nær knoppen og gradvis lysere utover. I tillegg har jeg laget litt spill og liv i rosen med å farget kantene i en blanding av brunt og gullpulver.
 


 
 
Jeg er spesielt fornøyd med fargene på denne Bella-rosen. Jeg synes at Bellaroser er de vakreste rosene så jeg er veldig glad for at jeg fikk til å lage denne. Det er noe så sart med de grønne og rosa nyansene. Håper jeg får brukt denne på en kake snart. Denne lagde jeg ved å lage noen rosa blader innerst  som ble farget med lysgrønn pulverfarge ytterst og med grønne blader ytterst  som ble farget med rosa pulverfarge.
 
 
Hvis du skulle være interessert i å lære å lage marsipanroser så ta kontakt med meg så kan jeg sikkert hjelpe deg :)

6 kommentarer:

  1. Rosene dine er helt nydelige. Fargene er helt naturlige.Er som om du har plukket den perfekte rosen og tatt med inn. Bøyer meg i støvet. Kjempeflink er du, en perfeksjonist. Lykke til med nye prosjekter! Klem fra Anni.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk for det, Anni, det var skikkelig koselig å høre. Nå fikk jeg en veldig fin start på dagen:) Marit

      Slett
  2. De var nydelige :) DU kan få lære meg det hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin. Hvis du er interessert kan du komme hjem til meg så kan jeg holde et lite kurs:)

      Slett
  3. Kan du ikke legge ut fremgangsmåten med bilde for bilde her? Det hadde jeg blitt utrolig glad for. Disse er de vakreste rosene jeg har sett. Ønsker deg en god helg videre!

    SvarSlett
  4. Nydelige er rosene, er vel ikke så du lager på bestilling? :)

    SvarSlett