lørdag 8. september 2012

Annas sjokoladekake


Nå skal du kjære leser få oppskriften på kaken over alle kaker. En favoritt blant de aller fleste hobbybakere inkludert meg selv. Dette er en saftig og smakfull kake som er veldig holdbar og som også egner seg ypperlig til stablekaker og 3D-kaker. Denne oppskriften er den jeg bruker desidert mest!


Her er en nyttig tabell over hvor mye du behøver av de ulike ingredienser avhengig av hvor stor form du har.


Bland romtemperert smør og sukker godt til det blir lyst og luftig.
Tilsett eggene ett av gangen mens du mikser godt mellom hvert egg.
Bland hvetemel, vaniljesukker, bakepulver, natron og kakao og sikt i ca 1/3 av dette i røren. Bland godt.
Tilsett så halvparten av kulturmelken og bland. Fortsett slik med melblanding og kulturmelk vekselvis.

Stekes på 170 grader på brett nederst i ovnen.
Du kan med fordel erstatte halvparten av kakaoen med hvetemel.

4 kommentarer:

  1. Hei. Fin blogg du har :)
    Har du en god barnevennlig sjokoladekrem å anbefale? Jeg sliter med å finne en som alle liker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det har jeg så definitivt! Da jeg lagde denne sjokoladekake med min supersafe sjokoladekrem fikk jeg tilbakemelding fra min niese på 8 om at dette var den BESTE sjokoladekaka hun noensinne hadde smakt. Skal legge ut oppskriften her på bloggen om noen få dager:)

      Slett
  2. Hvor lenge er steketiden? Eller er det det du mener med baketiden..

    SvarSlett
  3. Hei! Er det lys eller fyldig sjokoladekrem som er din supersafe sjokoladekrem?

    SvarSlett