tirsdag 6. november 2012

Lakris i baking

Hei dere fine lesere. Det er veldig hyggelig å se at så mange er innom og leser om mine bakverk. I dag har jeg lyst til å dele min glede over lakris. Også i bakverk. Lakris som er så godt må utnyttes også i kaker og boller. Jeg har begynt min eksperimentering og har laget både lakrismakroner med hockeypulver og espressobrownies med salt lakris. Til stort hell. Det smakte aldeles fortreffelig. 

Da jeg først begynte å bruke lakris i baking benyttet jeg vanlig lakrisrot. Det fungerte men ga skuffende lite smak av lakris. Derfor begynte jeg å søke litt rundt på nett for å finne ut om det var noe annet jeg kunne bruke som ga en mer distinkt lakrissmak. Danske Johan Bülow var løsningen. De tilbyr både søt og salt lakrissirup som er meget velegnet til baking. I tillegg har de noe som heter "Raw Liquorice Powder". Jeg har ikke fått muligheten til å bake med dette enda men det blir ikke lenge til, det kan jeg love dere!

Når jeg først var i gang og fant en nettbutikk som leverte dette måtte jeg også kjøpe inn litt "spiselakris". Kjøpte både vanlig salt lakris samt lakriskuler med sjokoladetrekk og lakriskuler med sjokolade-og kaffetrekk. Det som er gøy med Bülow-lakrisen er at de har navn etter enten en bokstav eller et tall og finnes i mange varianter. Det finnes også med Habanero for de som liker spicy godteri. Lakris "C" med kaffe var bare helt magisk. Anbefales på det sterkeste:)



Kitchenaiden var så stolt over alle de fine lakrisproduktene at den ville bli fotografert sammen med de. Han begynner å bli forfengelig denne kjøkkenmaskinen min!

'
Etter å ha kjøpt disse produktene på nett har jeg oppdaget at de nå har kommet i velassorterte butikker. I Trondheim finner du disse bl.a. på Sjokoladebutikken og hos Cielo på Sirkus Shopping. Kommer du over de så bør du smake. Once you go Bülow you never go back;)

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar