søndag 24. mars 2013

Sitronmuffins med lemoncurd og marengs

I helgen hadde jeg noen eggehviter til overs. Egg kan jeg ikke kaste. Derfor begynte jeg å fundere på hva jeg kunne bake med disse. Tankene kom fort over i baner på marengs. Sitronmuffins med marengs har lenge stått på min liste over Bake-TODOs. Litt søking på nett medførte at Sitronmuffins med syrlig lemoncurd toppet med flambert sveitsisk marens sto på menyen.


Jeg inviterte like gjerne hele familien til prøvesmaking. De er alltid dønn ærlige. Å kalle disse en suksess vil være en underdrivelse. De ble veldig luftige og den søte toppingen ble perfekt balansert av den lett syrlige sitronkremen. Samtlige gjestene forsynte seg med 2 stk, selv min pappa som ikke er en kakemons å regne. Min kjære Christian spiste 4(!) på rappen!

Les mer for å få oppskriften!


Denne herlige oppskriften fant jeg på Kakefabrikken.Kakefabrikken.
 
Start med å lage en Lemon Curd, en slags tykk vaniljekrem med en sterk og syrlig smak av deilig sitron. Denne må avkjøles godt før du bruker den så lag den gjerne dagen før hvis du har tid, hvis ikke holder det med 2 timer før den skal brukes.
 

Lemon Curd

4 eggeplommer
1,5 dl sukker
Finrevet skall fra 1 sitron, helst økologisk
1 dl sitronsaft
4 ss smør

Visp eggeplommene sammen i en kasserolle. Tilsett sitronskall, sukker og sitronsaaft og visp det godt sammen. Kok opp på svak varme og la det småkoke i ca 10 minutter. Rør innimellom.

Etter 10 minutter med koking trekker du kasserollen av platen og tilsetter en og en spiseskje med smør mens du rører godt mellom hver skje. Avkjøl godt, la den bli helt kjøleskapskald før du bruker den.
Slik ble min curd:

 
Deretter kan vi endelig få begynne med cupcakesenen:

Sitroncupcakes

5,5 dl mel
3 ts bakepulver
3 dl kulturmelk eller kefir
4 store eggehviter
1 ts vanilje. Helst vaniljepulver eller vaniljeekstrakt, men vaniljesukker fungerer også.
3,5 dl sukker
Finrevet sitronskall fra 1,5 sitroner, helst økologisk
120 g romtemperert smør

Sikt det tørre sammen i en bolle.
I en annen bolle blander du kulturmelk og eggehviter.
Sikt sammen kakemel og bakepulver i en bolle. Sett til side
I kjøkkenmaskinbollen din bruker du hendene og klemmer sammen sukker og sitronskall. Bland inn smøret og miks på middels hastighet til det er hvitt og luftig.
Tilsett ca 1/3 av melblandingen og bland godt. Tilsett halparten av melkeblandingen og bland godt. Fortsett veksesvis til alt er blandet godt sammen.

Fyll muffinsformene halvfulle og stek midt i ovnen på 180 grader i ca 16 minutter. Sjekk med en kakepinne når de er ferdig. Da disse ikke inneholder eggeplommer vil de være ferdige før de blir gyldne.

Avkjøl kakene på en rist.

Når de er helt kalde fyller du den avkjølte lemoncurd i en sprøytepose med en stor metalltip. Kjør tippen langt ned i midten av hver cupcake og press ut en god dæsj til du føler at det ikke er plass til mer. Løft sakte oppover mens du presser.
Slik ble mine etter fyllingen:
 
 
En cupcake er ikke en cupcake uten en god og luftig topping. I dag prøvde jeg ut sveitsisk marengs for første gang. Det ble SÅ godt og var slettes ikke vanskelig å lage.

Sveitsisk marengs

4store eggehviter
200 g sukker
1 ts vanilje av ønsket slag

Bland eggehviter og sukker i en glassbolle. Sett denne i en kjele med kokende vann. Ikke la noe vann komme i bollen. Ta frem håndmikseren og visp til sukkeret har smeltet og blandingen så smått begynner å tykne. Jeg vispet i 10 minutter. Blandingen skal være ca 65 grader.

Hell blandingen over i en kjøkkenmaskin og visp helt til blandingen har fått romtemperatur. Bland inn vaniljen og visp litt mer. Blandingen skal være skikkelig fluffy.
Vend marengsen over i en sprøytepose med en stor tipp. Sprøyt på cupcakes i en fin 'swirl'.
Hvis du har en brenner gir det en herlig finish hvis du brenner raskt over glasuren før servering.


 
 
 
Slik ser de ut inni:
 


Disse cupcakes kan jeg, og hele min familie, anbefale på det aller sterkeste.

9 kommentarer:

  1. Fantastisk! ! Elsker Lemon Merangue pie, så dette er jo bare en knallgod muffinsversjon! Dette skal jeg prøve, takk for tips! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan anbefale disse på det aller, aller sterkeste! :)

      Slett
  2. De så gode ut! Du er flink Marit! Kommer gjerne på kaffe en dag, Hihi :) klem fra Tina kusine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tina, tror det er på tide at jeg kommer på besøk til deg jeg ;)

      Slett
  3. Svar
    1. Takk, Tone. De smaker til og med ENDA BEDRE enn de ser ut ;)

      Slett
  4. Hei Marit!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett
  5. Hvor mange blir dette?

    SvarSlett